O viață măruntă – Hanya Yanagihara (recenzie, Editura Litera)

„…things get broken, and sometimes they get repaired, and in most cases, you realize that no matter what gets damaged, life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully.”

Cartea debutează cu mutarea a patru prieteni, Jude, Willem, JB și Malcolm în New York, la sfârșitul facultății, și primii lor pași nesiguri în încercarea de a-și găsi drumul și rostul în viață. Pe perioada a patru decenii, cele patru personaje sunt, cu adevărat, disecate de autoare în ceea ce privește emoțiile, trăirile, talentele, speranțele și fricile. Sunt construite complex, în detaliu și atât de atent încât, în ciuda greșelilor pe care le fac, singurele sentimente pe care ți le inspiră sunt simpatia și compasiunea.

Viața fiecăruia e pusă pe tapet și dezvăluită treptat, dar Jude, deși începutul nu te lasă să ghicești acest lucru, ajunge să fie centrul și nucleul povestirii, și, în același timp, misterul pe care autoarea încearcă să-l dezlege până la final. Un avocat de succes cu un trecut secret, de etnie incertă și numeroase probleme medicale inexplicabile. În jurul lui se clădește până la urmă toată această analiză psihologică cutremurătoare, două dintre personaje rămând în plan secund și având implicații din ce în ce mai nesemnificative.

Jude devine, pe nesimțite, becul aprins în jurul căruia toți ceilalți se înghesuie ca niște fluturi în derivă, în căutarea propriului eu. Puterea de atracție pe care o exercita asupra celorlalți este de neînțeles, incontrolabilă și inexplicabilă, în primul rând, pentru el. Viața lui de calvar este dezvăluită pas cu pas și impresionează prin stoicismul și rezistența personajului, în aceeași măsură în care frustrează prin tăcerea autoimpusă și prin tehnica crudă cu ajutorul căreia reușește să reziste traumelor. Copilăria marcată de abuzuri îl împiedică să-și trăiască viața așa cum și-ar dori sau să-și găsească fericirea la maturitate.

Primii cinsprezece ani din viață o să cântărească întotdeauna mult mai greu decât următorii patruzeci. Jude rămâne captiv în trecut și nu reușește să depășească abuzul, remușcarea, dezgustul și durerea. Capitolele în care sunt detaliate scene și amintiri din copilăria lui nefericită sunt foarte greu de parcurs și îți dau senzația apăsătoare de sufocare. Efectele pe care abuzurile trăite le au asupra desfășurării vieții și asupra evoluției psihicului lui Jude sunt foarte bine redate, simți disperarea cu care se agață de prietenia cu Willem ca fiind singura ancoră, singurul liant ce-l va împiedica să se afunde în marea de autoînvinuire și scârbă, simți neîncrederea față de oameni, indiferent de intențiile bune sau rele ale acestora, simți incapacitatea lui de a se implica în relații afective, convingerea că nu merită să fie iubit, frica că este folosit, că va rămâne captiv într-un corp care îl umple de dezgust și care e imposibil de iubit, ca și teama paralizantă de a împărtăși celorlalți, chiar și prietenilor apropiați, propriul trecut.

Nu-mi pasă deloc

Dacă lumea mă crede mort,

N-am ce să spun ca s-o contrazic,

Căci, adevărat, nu mai sunt parte din lume.

Mi-a fost foarte greu să contopesc cele două ipostaze ale lui Jude, cea din viața privată, distrusă, captivă în trecut și în suferință, lipsită de respect de sine, nesigură, cu cea a avocatul incisiv, hotărât, dur și de succes. Le-am văzut mai degrabă ca pe două personaje distincte, cu toate că e clară intenția autoarei de a transforma slujba lui în singura perioadă în care își uită temerile și durerea nesfârșită, și își regăsește încrederea în sine. Nu l-am perceput nici ca homosexual și mi-ar fi plăcut să aibă și o experiență heterosexuală, dar personajele feminine din carte sunt foarte puține și slab schițate.

L-am iubit pe Willem care mi-a părut omul de sacrificiu, omul care, în ciuda tuturor obstacolelor, n-a renunțat și a sperat până la capăt în puterea vindecătoare a dragostei. Ambiția și determinarea lui de a nu-și abandona prietenul se regăsesc greu în realitate, oamenii fiind înclinați să se detașeze în momentul în care realizează că au făcut tot ce era omenește posibil și n-au întrezărit nicio schimbare pozitivă.

Nu e oare prietenia un miracol in sine – să găsești o altă persoană grație căreia întreaga lume, atât de singuratică, să pară cumva mai puțin singuratică?

Fiecare își poartă durerea și suferința în propriul mod, și există multe exemple de oameni realizați financiar și profesional, ce păstrează secrete întunecate în suflet și se luptă constant cu traume. Cartea este deprimantă de la un cap la celălalt fără tăgadă și, dacă ar trebui să mi-o imaginez imortalizată într-un tablou, ar fi imaginea disperării reprezentată de personajul schilodit al lui Jude; Jude și nevoia lui de a-și rezolva problemele, de a-și trata nesiguranța și anxietatea.

Un roman static, chiar greoi la început, o înșiruire de trăiri, acte brutale și atroce, emoții și sentimente. O viață plină de tristețe, suferință, durere și ghinion. Fapte abominabile, cruzime, distrugerea definitivă a unui copil, tăcerea, acceptarea, eticheta pe care și-a pus-o singur și pe care este incapabil s-o depășească, durerea pe care și-o provoacă, toate acestea la un loc creează o atmosferă întunecată și deprimantă, în care nu există nicio urmă de speranță. Dar, în ciuda detaliilor crude și violente, descrise în detaliu (abuz infantil, viol, violență domestică, dependență, auto-vătămare, tendințe suicidale, familii disfuncționale), cartea este despre compasiune și rezistență umană dusă la extrem, este despre prietenie și dragoste necondiționată, este despre tandrețe și amărăciune, este despre lupta dusă zi de zi cu propriul psihic și corp, distruse din cauza abuzului sistematic suferit în primii ani din viață,  este despre sacrificiu. O carte foarte bine scrisă, dar foarte greu de parcurs din cauza depresiei și suferinței întâlnite în fiecare pagină, o carte ce-ți testează capacitatea de empatie, dar și limitele răbdării și ale acceptării.