#recenzie Flori pentru Algernon

de Daniel Keyes

Nu am citit nici un fel de recenzie la cartea asta, dar am vazut atatia cititori inraiti recomandand-o, incat am zis ca e un must-do. Al doilea lucru, care m-a impins de la spate s-o deschid, a fost editura si colectia din care face parte. Am citit vreo patru carti din colectia Cult de la Art si toate au fost masterpiece, mult peste asteptarile mele.

Recunosc ca ma asteptam mai mult la o distopie, si nu la un science-fiction psihologic. Flori pentru Algernon este o carte care reuseste sa te sensibilizeze, despre modul in care inteligenta  poate juca rol de dar,  si, in acelasi timp, si de blestem.

Este povestea unui tanar cu retard mintal, Charlie Gordon, al carui IQ (initial de 65) primeste un imbold incredibil si sare de la nivelul unui intarziat mintal la inteligenta unui geniu, in urma unei proceduri chirurgicale. Testata initial pe soarecele de laborator, Algernon, procedura pare a fi un succes, ce poate fi urmarit in evolutia scrierilor lui Charlie din rapoartele de progres pe care, la indicatiile doctorilor ce-i urmareau evolutia, le completa zilnic. Intre cobaiul Algernon si geniul in devenire, Charlie se leaga chiar o prietenie, ambii experimentand aceeasi pasi in timpul procedurilor. Declinul lui Algernon este urmarit si studiat cu disperare de Charlie, care isi vede noua viata amenintata. Cresterea inregistrata de IQ-ul protagonistului nostru are un ritm mai mult decat alert, setea lui de informatie si de umplere a lacunelor este imensa. Dar lucrurile se complica, iar in momentul mortii lui Algernon, Charlie isi vede visurile si planurile puse in mare pericol, iar el obligat sa gaseasca o cale de scapare. Pe langa zbaterea disperata, pentru a descoperi o solutie salvatoare pentru propriul eu, pana la termenul limita ce se apropia cu repeziciune, personajul nostru isi revede copilaria cu ochii unui alt om, cu o gandire net superioara, se indragosteste si se vede blocat de cealalta personalitate, Charlie cel greu de cap, blocat undeva in trecut dar si in propriul subconstient inteligent, care nu poate tine pasul si nici intelege dezvoltarea care i se intampla propriului trup.

Inteligenta in continua crestere il face sa priveasca altfel lumea, s-o analizeze matur, ii deschide noi perspective, dar se vede ramas singur, fara prietenii care  ii fusesera alaturi inainte de operatie. Chiar daca acestia ii faceau farse si il luau in ras, el ii considera prieteni buni, singurii oameni care il aceptasera si ii permisesera sa ramana prin preajma. De la tanarul incapabil sa inventeze sau sa-si imagineze ceva, transformarea este uriasa. Genialitatea lui ii sperie si pe cercetatorii care ii urmareau evolutia si care infaptuisera procedura.  Intrebarea care se naste este: Ce e mai important? O minte superioara sau o inima plina?

Cartea exploreaza universul uman si pune in balanta inteligenta si emotivitatea umana, cum se completeaza si cum se exclud, atinge multe probleme de etica si de morala si pune accent pe tratamentul necorespunzator al oamenilor fata de persoanele cu dizabilitati mintale. Sentimentul de superioritate incercat de toti apropiatii lui Charlie ii imping pe unii la cruzime, pe altii la compasiune si bunatate, dar pe majoritatea ii lasa indiferenti fata de soarta lui. Desprinzandu-se de perioada de dinainte de operatie, Charlie realizeaza, la un moment dat ca incepe sa priveasca alti copii intarziati mintal in acelasi mod in care era si el privit, punandu-le o eticheta de net inferiori si nepercepandu-i chiar ca pe fiinte umane. Il ingrozeste aceasta idee deoarece realizeaza ca exista posibilitatea sa ajunga si el inapoi in acelasi stadiu.

La inceput, Charlie este infatisat ca un tanar prietenos si plin de speranta, cu o minte scurta, dar un suflet mare, insa pe masura ce inteligenta sa creste, se transforma intr-un introvertit, se distanteaza de oameni, avand chiar episoade caracterizate de aroganta si manipulare a persoanelor din jur. Constient ca ascensiunea sa merge in paralel cu pericolul  dezumanizarii, se hotaraste sa traiasca atat cat mai poate, scriindu-si in continuare rapoartele de progres, marcate acum de regres, pentru a face cunoscuta experienta sa omenirii.

Este o carte despre extremele mintii umane care poate prinde si cititorii care nu sunt pasionati de science-fiction.

2 gânduri despre „#recenzie Flori pentru Algernon

Fotografie Google+