#recenzie Dragostea Florii-de-Bujor

de Lisa See

Pe tot parcursul romanului, traiesti cu impresia ca ai parte de o poveste cu elemente fantastice si supranaturale, regasite mai ales in cea de-a doua jumatate, dar, ajungand la final si citind nota autoarei, realizezi ca, exceptand doar cateva mici amanunte revizuite, este de fapt reala si spune ceea ce chiar s-a intamplat, iar asta ii accentueaza complexitatea, ii aprofundeaza semnificatiile si te pune pe ganduri.
Autoarea este, iarasi, si la aceasta scriere foarte bine documentata. Traditia, cultura si ritualurile chineze sunt descrise in cele mai mici detalii. E o lume intreaga de credinte, coduri si reguli morale si spirituale in paginile cartii, foarte bine integrate in poveste, viata de dupa moarte fiind foarte atent exploatata si explicata.
Ce este si mai interesant este ca romanul se invarte in jurul povestilor altor doua carti: Pavilionul Bujorilor si Comentariile celor trei sotii, ambele publicate, inedite, originale si interzise o perioada in literatura chineza.
Tema centrala a cartii este viata si moartea unei tinere chinezoaice, de 16 ani, Floare-de-Bujor, iar actiunea se desfasoara in sec. al XVII-lea intr-o China framantata de mari schimbari politice, sociale si culturale.
Fata se nascuse la  cativa ani dupa Dezastru, eveniment ce marca prabusirea dinastiei Ming si ascensiunea dinastiei Qing, pe fondul invadarii manciuriene si a genocidului infaptuit de acestia. Este fiica unui fost carturar imperial, meserie ce ajunsese la a noua generatie in familie. Loialist dinastiei Ming, provenind dintr-o familie nobila recunoscuta pentru valorile morale promovate de stramosi, tatal se retrasese din functie de la noua Curte Imperiala si se dedicase educatiei fiicei si punerii in scena a operelor de teatru. Educatia si inteligenta fetei incanta sufletul tatalui si il intuneca pe cel al mamei. Crescuta in spiritul conduitei vechi, practic inchisa intre zidurile casei, cu nici un fel de contact cu lumea exterioara, educata de o mama stricta in spiritul Celor Patru Virtuti si a Celor Trei Supuneri, fata isi gaseste pasiunea intr-o carte, Pavilionul Bujorilor, scrisa cu aproape jumatate de secol in urma, care vorbeste de dragostea dintre o fata si un chinez simplu, dragoste atat de puternica incat transcede timpul si spatiul, deoarece din dragoste se poate muri, dar, tot din dragoste se poate reinvia. Povestea este tot ceea ce rigurozitatea conduitei chineze traseaza ca inacceptabil. O cultura bazata pe reguli conform carora barbatii sunt condusi de ratiune iar femeile de sentimente, barbatii decid iar femeile se supun, in care se practica casatoriile aranjate din copilarie si in care dragostea e permisa doar prostituatelor si, uneori, concubinelor, gaseste cartea ca fiind imorala, periculoasa pentru mentalitatea tinerelor fete si necesar a fi interzisa.
Logodita de mica cu un barbat pe care va ajunge sa-l cunoasca doar in noaptea nuntii, inspirata de nemuritoarea poveste de dragoste din carte, speriata de apropierea casatoriei si inflacarata de intalnirea accidentala si interzisa cu un strain frumos in curtea propriei case cu ocazia unei reprezentatii date de tatal sau, fata „se imbolnaveste de dragoste” si practic, se infometeaza si moare cu cateva zile inainte de nunta. Eticheta stricta si codul chinez o impiedica sa afle adevarul si ii faciliteaza moartea. Cu doar cateva zile inainte de casatorie, tatal, zguduit de iminenta ei moarte, ii dezvaluie, fara intentie, adevarata identitate a viitorului sot, iar fata realizeaza ca acesta este chiar strainul frumos din gradina. Fericirea ei intrece orice inchipuire, dar, din pacate, trupul fetei este mult prea slabit pentru a mai reusi sa-si revina. Moare, regretand ratarea fericirii conjugale alaturi de cel pe care-l dorea.

In cultura chineza, sufletul are trei parti, si dupa moarte, fiecare trebuie sa-si gaseasca un camin. O parte ramane cu trupul ce va fi ingropat, o parte calatoreste in lumea spiritelor, iar ultima parte ramane pe taramul pamantesc, inchisa intr-o tableta, ce trebuia punctata, sigilata, pentru ca spiritul sa nu ratacesca. Neimplinirea din timpul vietii pamantene, nu permite spiritului ei sa-si gaseasca linistea. Durerea parintilor este atat de mare incat ritualurile nu sunt urmate pana la capat. Tableta nu este punctata.

Transpusa intr-un spirit flamand, un spirit inferior, care aduce ghinion, nefericire si dezastru, invinuit de boli, saracie, accidente, ghinion si, chiar, moarte, fata se lupta timp de treizeci de ani dupa moarte pentru a-si incheia socotelile cu cei vii dar si pentru a-si indeplini visul, ramas neterminat datorita mortii timpurii.
Dragostea ei trebuie sa invinga timpul si spatiul si cu ajutorul sotiilor-surori sa devina nemuritoare si cunoscuta lumii. Lupta ei neobosita este redata in cea de-a doua parte a cartii. Zbuciumul ei, ca spirit, este regasit in cartea Comentariile celor trei sotii, iar partea secunda a povestii se axeaza pe munca depusa pentru scrierea acelei carti.
Intalnirea dintre spiritul fetei si cel al bunicii sale, pe care o admirase toata viata, si despre a carei moarte stia doar minciuni spuse de tatal ei, o ajuta sa afle zguduitorul adevar despre ororile traite de femeile din familie in timpul Dezastrului. Avand alaturi spiritul bunicii si mai tarziu, al mamei, care dupa ce moare, isi arata cu adevarat, puterea si maretia, povestindu-i suferinta traita, spiritul fetei va invata incet cum sa-si urmeze calea si cum sa-si duca la capat destinul.

E o intreaga metodologie a practicilor ritualice, obligatoriu de infaptuit de catre cei vii, in ceea ce priveste respectarea si onorarea celor morti, pentru a le asigura linistea spirituala si locul meritat in lumea umbrelor. De asemenea, este detaliat expusa paleta diferitelor categorii de spirite, a etapelor acestora de existenta si a ceea ce-i asteapta dincolo, in functie de felul in care au trait si murit. Cultura chineza este fascinanta si foarte bogata pe partea lumii spirituale de dupa moarte, iar autoarea nu se zgarceste cu amanuntele.
Pentru cei bine ancorati in realitate, si aici ma includ pe mine, partea a doua a cartii nu este o lectura usoara. Inceputul partii ce urmareste povestea spiritului, ce abunda in elemente bazate pe supranatural, m-a prins mai greu, nefiind adepta a acestui gen, dar doar inceputul e dificil si, desi sunt multe elemente greu de acceptat si, chiar un pic grotesti, povestea, in ansambul e  frumoasa si bine scrisa. Desi, nu ma asteptam, avand in vedere povestea si supranaturalul, de care v-am tot spus, mi-a placut mai mult decat Floare de zapada si evantaiul secret.

Un gând despre “#recenzie Dragostea Florii-de-Bujor