#recenzie Gradina cu fluturi

de Dot Hutchison

Inainte sa vorbesc de carte in sine, trebuie sa spun ca m-am lovit de doua probleme legate de editare si traducere. Nici una, nici alta nu m-a convins. Desi am mai citit ceva tradus de Cristina Nemerovschi, o carte la care traducerea a fost buna si care mi-a placut foarte mult, si anume Inima mea si alte gauri negre, aici e facuta in graba si fara interes, cel putin impresia asta mi-a lasat-o. De asemenea, limbajul autoarei imi pare destinat exclusiv unui public tanar si adolescentin, si nu as avea nimic impotriva lui (cu toate ca da impresia de nefinisat), daca ideea cartii nu mi-ar parea total nepotrivita pentru YA: pedofilie, violuri repetate, rapiri, crime, torturi, etc.

Trecand peste aceste mici inconveniente, ideea cartii, vorbind in linii generale este interesanta si captivanta, dar nu este suficient aprofundata si pe alocuri isi pierde credibilitatea. Ca un alt mare minus, trebuie sa remarc finalul, apatic si neinteresant, dar mai ales neverosimil, ca si motivatie. O rasturnare de situatie profunda ar fi avut altfel de impact si ar fi contat enorm, din pacate autoarea a ales altceva.

Exista o vorba: gusturile nu se discuta. Foarte inteleapta, de alfel, care a linistit izbucnirea multor conflicte. Frumusetea e relativa, frumusetea e colorata diferit de irisul prin care e privita. Cine impune standardul de frumusete? Exista? Exista anumite notiuni generale dar limitele sunt atat de largi si indefinit trasate, incat cam orice poate fi catalogat frumusete. Cu standarde atat de flexibile si limite atat de largi, frumusetea poate fi gasita mai peste tot. Si fiecare dintre noi isi stabileste standardul de frumusete in functie de inclinatie, gust, locatie.

Cum vede un european, laba piciorului schilodit al unei chinezoaice? E un lucru grotesc. Dar pentru chinezi era un standard obligatoriu pentru idealul de perfectiune. Dar gatul lungit cu inele al femeilor din Thailanda, tatuajele triburilor din Noua Zeelanda sau crestaturile de pe fetele etiopienilor? Pentru unii ciuma, pentru altii muma, cum zice vorba. Frumusetea pe care o cauta Gradinarul din carte se poate incadra in limitele astea. Cu atat mai mult cu cat el o creeza cu propriile maini si ganduri. Omul este un fel de D-zeu in Gradina lui. El este inceputul si sfarsitul. E dogma ce nu poate fi pusa la indoiala. E adevarul suprem. E cel ce imparte viata si moartea. Dar mai presus de toate, e cel ce cauta minunea absoluta, frumusetea eterna, una care sa-ti taie rasuflarea, care poate fi admirata la nesfarsit si nu cunoaste termenul de saturatie. Si apoi, unde s-a mai auzit de capodopera fara sacrificii? Cum sa creezi, fara sa-ti murdaresti mainile? E imposibil, asa cum, a-l acuza de cruzime e imposibil. Genialitatea naste monstrii si ii innobileaza, e in firescul absurdului lumii. E grotescul, acceptat ca moneda de schimb pentru miracole incantatoare ochiului.
Mesajul lui e clar: tu cu ce ma poti ajuta sa-mi definesc paradisul?
Obsesia pentru anumite lucruri e iarasi fireasca, atata timp cat o mentii in limitele bunului simt si sub control.  Altfel degenereaza, si alti monstrii o sa tropaie pe langa ea, ca o armata al carei tel e s-o sprijine sa reuseasca.

Sindromul Stockholm, pe care se bazeaza intreaga poveste imi repugna. Implica anumite traume puternice si ceva probleme psihice, combinate cu o personalitate slaba, ingrozita de notiunea de violenta. Daca locuitul in Gradina, n-ar fi avut mereu acelasi sfarsit brusc si crud, as fi inteles de ce fetele rapite nu incercau sa evadeze. Dar avand in vedere ca erau informate despre sfarsitul ce le astepta, nu inteleg de ce nu au existat incercari de evadare, planuri, tentative de ucidere a agresorului, mai ales ca aveau toate mijloacele la indemna si avantajul numeric de partea lor.  Asta este partea slaba a povestii. Fetele nu sunt firi slabe sau prostute, din contra, unele au calitati de lider si sunt dotate cu cinism si inteligenta si foarte bine ancorate in realitate. Autoarea le transforma intr-o turma patetica, fara urma de viziune sau curaj. Am inghitit cu greu asta. M-a deranjat. Motivatia este teama de moarte, dar chiar daca alegeau sa ramana supuse, sfarsitul lor ar fi fost acelasi, castigand doar un mic ragaz de timp. Au hotarat ca in loc sa riste o evadare, sa ramana si sa astepte moartea. Destul de ciudat, mai ales in cazul Mayei, care este conturata ca o fata puternica, inteligenta si pragmatica, ce depasise situatii destul de grele in scurta ei viata.

Te astepti la un sfarsit exploziv, ceva care sa te ameteasca si sa schimbe tot ce ti-a fost dezvaluit pe parcurs, dar e doar un foc de paie care abia licareste.  O rasturnare neasteptata de situatie ar fi salvat totul, nu apare si, iarasi, am fost dezamagita. Mai ales ca scuzele invocate de Sofia pentru justificarea abandonulului celorlalte fete in acel iad mi-a parut pueril si neverosimil.

M-a scos din sarite cliseul invechit cu politistul bun si rau. Parca a fost folosit de prea multe ori si nici nu i-am vazut rostul  in cartea asta.

De asemenea, am asteptat o explicatie pentru comportamentul Gradinarului. In general, sociopatii, psihopatii sunt victime ale unor traume puternice din copilarie, dar autoarea n-a exploatat partea aceasta. Nu ne da nici un fel de detalii despre problemele lui psihice, din contra parca inclina sa ni-l prezinte ca pe un om atent, sensibil, care chiar iubea fetele rapite. Gradinarul era in afara Gradinii, un om casatorit, cu o familie iubitoare, o situatie materiala mult peste medie, cu o companie prospera si o viata sociala bogata.

Cartea nu e rea, e o lectura placuta si destul de antrenanta, pana aproape de sfarsit, dar ii lipseste ceva, ca si cum ar fi doar o schita. E genul de lectura la care nu te mai gandesti odata ce ai terminat-o.


 

Reclame

2 gânduri despre “#recenzie Gradina cu fluturi

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s