#recenzie DEX-ul si sexul

de Radu Pavel GHEO

Am fost provocata de o prietena sa citesc cartea lui Radu Pavel Gheo, DEX-ul si sexul. Intalnire geniala, chimie perfecta. Saru’mana, Adinuto!❤
Radu taie-n carne vie in snobismul instalat confortabil si prostia adoptata ca religie nationala in Romania mai ales dupa ’89. Este deranjat, si o spune pe sleau, de goana romanilor dupa americanisme, englezisme, etc, renuntand prea usor la expresiva si colorata limba romana.
Cartea e o persiflare a realitatii dureroase din Romania. Autorul scrie cu ironie fina despre personalitatile rasarite peste noapte, fara valoare dar mediatizate la sange, despre munca romanului care trage la jug fara finalitate si fara rost, pune un pic sub lupa microscopului tanara generatie de scriitori publicati de-a valma, incluzandu-se in analiza, se abate un pic si asupra publicatiilor romanesti, intristat de lipsa de viziune, orizont si sinceritate a jurnalistilor autohtoni, dezbate efectul de turma si greutatea resimtita in incercarea esuata de a ne scutura de mentalitatea castigata in perioada comunista, expune problema emigratiei tinerilor intelectuali dar si semianalfabetizarea societatii odata cu aparitia masinariei diplomelor de studii fara valoare. Pe scurt, Radu Pavel Gheo face o analiza a modului in care romanul „isi fura singur caciula”, mascandu-si adevarata identitata sub clisee marete stravechi pe care, de altfel, le-a pierdut demult, optand pentru incultura si complexe culturale si nationale. Suntem o societate aflata  „coma asistata”.

Mi-a placut incisivitatea si faptul ca nimeni nu e absolvit de „vina”. Suntem un intreg, un tot unitar aflat in „covalescenta”, dar fara sanse de recuperare, sau, as spune eu, in stare de aproape putrefactie, el situandu-se in primele randuri si fiind printre cei mai grav autoridiculizati. Cartea parcurge transant, cu ton amuzant si intepator domenii diverse: de la semantica, lingvistica, fonetica pana la mentalitate si prejudecata, coruptie si imoralitate, nesimtire si indolenta. Toate sunt coordonate si organizate de nevoia primordiala a romanului de a-si bate joc de orice.
Ca, deh, romanul la asta se pricepe cel mai bine, ca si la a face haz de necaz:

N-aveti simtul umorului grandios? Nu sunteti romani!

Eu mi-s romanca, il am si m-am amuzat copios citind nebunia asta de carte.