#recenzie Ultima concubina

Ultima concubina

de Lesley Downer

An aparitie: 2009

Nr pag.: 472

Romanul Ultima concubină este un bestseller internaţional publicat în peste douăzeci şi cinci de ţări şi nominalizat în 2009 la Premiul Romantic Novel of the Year.

Am citit cartea impinsa de la spate de recenziile favorabile dar m-a dezamagit un pic. Abunda in informatii despre traditiile si istoria japoneza, despre modul de viata si statutul femeilor. Este prima carte care-mi ofera imaginea tranzitiei de la traditional la modernitate, pe la jumatatea anilor 1800. Este prabusirea codului moral al vechii Japonii.  Explica si iti arata motivele care au determinat abandonarea si nerespectarea codurilor nescrise ale vietii nipone, ca goana dupa aur, aparitia barbarilor si a Corabiilor Negre, caderea shogunatului, reinstaurarea imperiului, luptele dintre sud si nord, loialitatea unora pentru shogun si a altora pentru imparat. Lumea de la inceputul romanului este total diferita de cea care apare la sfarsitul acestuia. Dar povestii ii lipseste ceva, poate suspansul, poate un ritm mai alert, poate rigiditatea stilului nipon. Sfarsitul e un pic cam siropos si cam nerealistic pentru gustul meu.

Sachi este o japoneza atipica. O frumusete nepamanteana, cu ten de portelan, cu ochii verzi care este adoptata si isi traieste copilaria intr-o familie de tarani samurai. Momentul in care este remarcata de doamnele dintr-o procesiune a printesei imperiale marcheaza punctul de cotitura din viata ei. Este inceputul vietii de concubina. Odata cu viata la curte, cu educatia, eticheta si luxul, secrete adanc ingropate din trecutul ei incep sa apara. Isi descopera originea, afla adevarul despre parintii ei biologici.

Ascensiunea si declinul renumelui ei este fulgerator. Din aleasa shogunului, singura concubina acceptata de acesta si de la frumoasa poveste de dragoste de-o noapte, umbra istoriei o pune pe fuga, o obliga sa duca o viata ascunsa, sa-si piarda echilibrul intr-o lume instabila, intr-o continuua schimbare, lume pe care n-o mai intelegea, in care simtea ca se pierde.

M-a impresionat lupta ce se da in sufletul fetei intre dragostea adevarata, imbobocita pentru Shinzaemon, un samurai proscris, si codul de etica in baza careia fusese crescuta. In viata unei concubine nu exista alt chip barbatesc in afara celui care-i este stapan.

Deşi picioarele mele
Nu încetează nicicând să alerge după tine
Pe poteca viselor,
Asemenea închipuiri de dragoste nu sunt
niciodată pe potriva
Unei clipe aievea cu tine.

Viata lor este un lung sir de ani de asteptare. Moartea shogunului semnifica pentru Sachi inmormantarea de vie intr-un castel. Trebuie sa se calugareasca si sa uite ca are doar 18 ani si o inima tanara care inca ii bate in piept. In valtoarea evenimentelor, traditia se schimba; pentru femeile invatate sa traiasca o viata de izolare in palat, lipsite de umbra vreunui personaj masculin, libertatea pe care o aduce razboiul le tulbura gandirea, mentalitatea si le zguduie din temelii stilul de viata.

In mijlocului razboiului civil, codurile nu mai pot fi respectate, iar Sachi primeste o sansa la fericire. O sansa nesperata de care inima ei curata de copil este incantata, pe care o primeste cu bratele deschise, jinduind dupa iubire, dupa sufletul ei pereche.

4 gânduri despre „#recenzie Ultima concubina

1. E un pic atipica, codul etic e grav incalcat de povestea de dragoste dar are scuza ca e perioada in care modernul incepe sa castige lupta cu traditionalul. Legile de conduita incep sa cada. Marele plus e densitatea informatiilor despre statutul femeii si stilul lor de viata.

Apreciază